AkuSuffianFauzi

Nuffnang Adds

Follow My Facebook, Twitter, Instagram

 Add Me Follow Me Follow Me

Wednesday 24 September 2014

Tanggungjawab Saya Sebagai Pengguna




 Tanggungjawab Saya Sebagai Pengguna





Akhir-akhir ini, masalah kepincangan dalam dunia konsumerisme seringkali menjadi buah mulut masyarakat sejagat. Umumnya, kekangan ini berpunca akibat kegagalan para peniaga dan pengeluar untuk mematuhi etika-etika perniagaan lantaran mengundang malapetaka besar kepada pengguna dewasa ini.
Zaman bertukar, musim berganti. Namun, pengguna zaman ini dilihat semakin mudah diperkotak-katikkan sesetengah pihak tidak bertanggungjawab. Masakan tidak, akibat kedangkalan ilmu pengetahuan mereka terutamanya yang berkaitan dengan tanggungjawab mereka sebagai pengguna kontemporari secara tidak langsung telah menyebabkan masalah ini semakin meningkat hari demi hari.
Buktinya, statistik sahih lagi tepat berkaitan dengan kepincangan dalam isu kepenggunaan alaf ini sebagaimana yang telah direkodkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi tempoh tujuh bulan pertama tahun 2013 menunjukkan bahawa, peningkatan sebanyak 593 kes penipuan menerusi laman web telah dilaporkan dengan nilai kerugian sebanyak RM1,371,166 mencakupi 207 daripada kes tersebut bermula daripada laman sosial Facebook amnya yang telah menokok kerugian kira-kira RM659,758.    
Sementara itu, isu kepenggunaan sebegini seringkali menjadi polemik yang hangat diperkatakan masyarakat terutamanya yang tinggal di luar bandar mahupun di pinggir bandar amnya. Lazimnya, golongan seperti ini kurang mendapat pendedahan pendidikan kepenggunaan dalam kehidupan mereka seharian. Sehinggakan, kebanyakan daripada mereka tidak mengerti akan tanggungjawab mereka sebagai pengguna akhir amnya.     
Apa yang pasti, usaha-usaha yang dilakukan bagi mengatasi masalah ini masih lagi kurang penghayatannya dalam kalangan masyarakat. Malah, sekiranya perkara ini dibiarkan begitu sahaja, maka sudah pasti impak negatif bakal mempengaruhi norma kehidupan manusia sejagat sekali gus merugikan semua pihak khususnya para pengguna kelak.
Justifikasinya, kita sebagai pengguna seyogianya sentiasa bersikap positif dalam memainkan peranan masing-masing agar kata-kata Adam Smith yang menyebut ‘Pengguna Ialah Raja’ sebagaimana yang dipetik daripada bukunya “The Wealth Of Nations” itu tidak hanya tinggal kata-kata sahaja. Sebaliknya, apa yang berlaku mutakhir ini menunjukkan bahawa, masyarakat marcapada dilihat semakin naif dengan mata kebendaan yang melalaikan sehinggakan, ada kalanya mereka lupa akan tanggungjawab mereka sebagai pengguna.
Tanggungjawab Kita Sebagai Pengguna
Sehubungan itu, tanggungjawab kita sebagai pengguna sebagaimana merujuk kepada risalah kepenggunaan yang diterbitkan oleh Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) ada menggariskan bahawa, terdapat dua aspek penting yang harus dititikberatkan pengguna dalam menjalankan tanggungjawab mereka sekalian yakni merangkumi aspek terhadap diri sendiri dan juga terhadap masyarakat setempat.
Lain daripada itu, bagi membebaskan pengguna daripada dibelenggu kejahilan, sudah pasti  aspek tanggungjawab terhadap diri sendiri haruslah dipraktikan senantiasa dalam kehidupan kita seharian agar masyarakat tidak akan mudah dinodai sebarang jenis penipuan yang banyak berlaku sekarang ini.        
Bahkan, sebagai rakyat Malaysia yang cakna akan situasi dunia konsumerisme hari ini, kita sebenarnya mempunyai tanggungjawab untuk mendapatkan maklumat kepenggunaan demi keperluan diri sendiri amnya. Misalnya, pemahaman jelas berkenaan sesuatu maklumat terutamanya berkaitan dengan barangan yang hendak dibeli sewajarnya dititikberatkan pengguna agar kita semua tidak mudah tertipu dek barangan yang hanya indah khabar daripada rupa ini.
Seterusnya, kita seharusnya bertanggungjawab dalam menjaga keselamatan diri sendiri lebih-lebih lagi tatkala menggunakan barang-barang berbahaya seperti barangan elektrik, bahan-bahan kimia dan sebagainya. Hal ini kerana, kejadian tidak diingini mungkin akan berlaku sekiranya kita memandang enteng akan perkara ini kerana sesungguhnya, pepatah Arab menyebut, ‘ Mencegah itu lebih baik daripada mengubati.
Selain itu, seandainya pengguna hari ini merasakan diri mereka menjadi mangsa penipuan dek sesetengah pihak tidak bertanggungjawab, maka mereka sebenarnya mempunyai tanggungjawab untuk mengutarakan aduan dan menuntut pampasan barangan jika sekiranya barang yang ingin dimiliki itu terdapat kecacatan padanya.
Jika diteliti dengan lebih mendalam, sinergi erat pihak kerajaan dengan pihak-pihak media cetak era ini yang telah banyak membuat pendedahan kepada umum berkaitan kes-kes kesalahan tribunal seharusnya diberi pujian  masyarakat sejagat. Bahkan, dengan adanya ruangan ‘Dari Tribunal Tuntutan Pengguna’ seperti yang diterbitkan akhbar Mingguan Malaysia pada setiap hari ahad itu secara tidak langsung memberikan pemahaman sepenuhnya kepada pengguna marcapada terutamanya yang berkaitan cara-cara menuntut ganti rugi dan sebagainya.
Contoh yang boleh diketengahkan dalam hal ini adalah seperti apa yang berlaku kepada bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT),  Profesor Emeritus Datuk Dr. Sulaiman Md. Yassin dan isterinya, Datin Noor Rohani Mohd Noor beberapa tahun yang lepas. Menurut laporan yang diterbitkan oleh akhbar Harian Metro bertarikh 24 Februari 2011 itu, pihak Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) telah mengarahkan kepada syarikat pakar perubatan rambut Yun Nam Hair Care Sdn. Bhd. untuk membayar balik nilai pampasan sebanyak RM14,986 kepada pasangan tersebut.
Keputusan tersebut dibuat setelah mendapati syarikat tersebut telah melanggar kod perniagaan dan memerintahkan bayaran pampasan perlulah dilakukan kepada pasangan berkenaan dalam tempoh dua minggu sahaja. Manakala, menurut pasangan tersebut, mereka telah mengambil pakej rawatan rambut bernilai RM15,600 ( RM7,800 bagi setiap orang) dengan bayaran ansuran RM650 sebulan ekoran masalah kulit kepala, yang dihadapi mereka.   
Kes yang dipaparkan di atas adalah satu daripada ribuan kes tribunal yang telah direkodkan pihak TTPM dan ia menjadi pedoman bahawa, pengguna hari ini bertanggungjawab untuk membuat aduan dan meminta pampasan sekiranya produk atau perkhidmatan yang diterima pengguna itu tidak memenuhi kehendak masing-masing amnya.
Selain daripada tanggungjawab kepada diri sendiri, pengguna juga bertanggungjawab sepenuhnya terhadap masyarakat setempat. Dalam erti kata yang lain, tanggungjawab melibatkan diri secara proaktif dalam perwakilan sesetengah badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan khususnya yang bertindak mewakili kepentingan pengguna hari ini seperti Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Majlis Gerakan Pengguna Kebangsaan (MGPK) dan lain-lain lagi amnya.
Hal ini secara tidak langsung menunjukkan kepekaan kita terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita sekali gus menjadi tunjang kepada kita agar lebih berhati-hati dengan isu-isu penindasan terhadap pengguna yang banyak berlaku sekarang ini.
Bertitik tolak daripada itulah, pengguna juga mempunyai tanggungjawab untuk mendapat pendidikan kepenggunaan yang mencukupi dan berterusan. Hal ini penting kerana, pembudayaan ilmu kepenggunaan sebenarnya merupakan aset terpenting dalam  melahirkan pengguna bijak lagi waras dengan isu-isu kepenggunaan hari ini. Justeru, dalam konteks ini, pengguna mestilah bertindak seiring tindakan dan sentiasa bersedia dalam melakukan anjakan paradigma kepada perubahan sikap lebih positif kelak. Sesungguhnya, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib mereka sendiri (Al-Arad:11).
Kesimpulan
Segala bentuk tanggungjawab kita sebagai pengguna dalam menunaikan hak kepenggunaan masing-masing hendaklah berlaku seiringan sentiasa. Hal ini penting agar segala transaksi pembelian barangan atau perkhidmatan akan sentiasa dapat memenuhi aspirasi pembeli dan penjual jua kelak.
Bahkan, tanpa adanya penggemblengan tindakan dan sokongan perlaksanaan tanggungjawab kepenggunaan yang ideal di pihak para pengguna sekalian, nescaya sudah pasti undang-undang dan agensi penguatkuasaan sahaja kini dilihat semakin sudah tidak mampu untuk menjamin kepentingan pengguna hari demi hari.
Justeru itu, ayuhlah kita beriltizam untuk tidak memandang remeh akan perkara ini kerana sesungguhnya, kelekaaan kita hari ini mungkin akan memudaratkan diri sendiri dan pengguna lain kelak. Ingatlah, kejayaan tidak akan datang kepada manusia yang leka. (Charles Cahier)
999 Patah Perkataan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...