AkuSuffianFauzi

Nuffnang Adds

Follow My Facebook, Twitter, Instagram

 Add Me Follow Me Follow Me

Thursday 11 September 2014

KAEDAH BERKESAN: KESEDARAN KEWAJIPAN ZAKAT SAHAM DI KALANGAN PELABUR MUSLIM



“Zakat saham suatu kewajipan”. Begitulah ungkapan yang seringkali diuar-uarkan di ruangan media massa era ini yang secara umumnya membincangkan perihal kewajipan bagi mereka yang bergelar para pelabur ini untuk mengeluarkan zakat-zakat mereka sekalian. Bahkan, memang tidak dapat disangkal lagi bahawa, setiap saham itu wajib dikenakan zakat ke atasnya dan ia juga telah diputuskan di sisi syarak bersesuaian dengan kaedah-kaedah yang diguna pakai dalam zakat perniagaan amnya. Hal ini persis firman Allah SWT dalam Al-Quran berbunyi, “Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (zakat) sebahagian hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu.(Al-Baqarah, 267)
Namun, apakah yang ditakrifkan dengan saham? Saham pada bahasanya merupakan kalimah yang berasal daripada perkataan Arab bermaksud bahagian yang dimiliki manakala dari segi istilahnya pula, perkataan saham mengikut kepada Kamus Dewan Edisi ke-4 adalah beerti ‘bahagian dalam modal sesuatu perniagaan’. Tambahan lagi, menurut istilah dalam Kamus Ekonomi, saham ditakrifkan sebagai syer ataupun modal sah syarikat yang dicarumkan oleh pemiliknya.
Maka, dapat disimpulkan bahawa, saham adalah wang yang dilaburkan dalam sesebuah syarikat atau perniagaan tersebut bertujuan dijadikan modal bagi bisnes-bisnes yang akan dijalankan besok lusa. Kebiasaannya, terdapat dua kategori pembahagian saham paling dominan setakat ini yakni saham yang tersenarai dan tidak tersenarai. Sijil-sijil bagi saham tersenarai seperti di Bursa Malaysia dan sebagainya, ia mudah untuk dijadikan wang tunai bagi melicinkan lagi perjalanan jatuh bangun sesebuah syarikat tersebut belakang hari. Lain pula jika hendak dibandingkan dengan saham tidak tersenarai (ataupun dalam koperasi) yang menyaksikan sijil-sijil bagi kategori saham seperti ini amatlah sukar untuk dijadikan wang tunai sekali gus menyukarkan lagi kelicinan perjalanan sesebuah syarikat tersebut pada hari-hari yang mendatang.
Tambahan pula, pemilik saham lazimnya bertindak menjadi pemilik bagi sesebuah syarikat itu selain mereka juga memiliki kuasa veto untuk berkongsi keuntungan ataupun kerugian syarikat tersebut. Dan, pada kebiasaanya, prestasi ini selalunya diukur melalui pulangan dividen yang diagihkan dan juga harta atau nilai saham seperti mana yang telah tersenarai di pasaran saham tersebut.     

Dimensi Baharu Pelaburan Saham di Malaysia

         Pada keseluruhannya, fikah Islam sebenarnya amatlah fleksibel bagi meraikan perkara-perkara baharu dalam kehidupan seharian golongan murba hari ini. Hal ini kerana, gaya hidup manusia yang senantiasa berubah-ubah mengikut kehendak masa dan ketika ini telah menjurus kepada pemerolehan harta masa kini sudah pasti tampaknya jauh lebih berbeza jika hendak dibandingkan dengan zaman dahulukala amnya. Dahulunya, manusia mengamalkan sistem barter ketika menjalani proses jual beli, kini matawang menjadi perantaranya. Bahkan, jika sewaktu purbakala, matawang yang seringkali digunakan adalah berbentuk emas dan perak (dinar dan dirham), maka, kini wang kertas (fiat) pula menjadi gantinya.
         Jadi, begitulah antara beberapa contoh kaedah pemilikan harta kekayaan khususnya pada zaman lampau ini. Namun, berlainan pula jika hendak dibandingkan dengan pemilikan harta pada alaf ini. Hal ini kerana, kini terdapat 1001 evolusi dalam ekonomi lantaran memanifestasikan banyak kaedah yang boleh diguna pakai bagi pemilikan harta baharu termasuklah melalui kategori pemilikan saham ini yang semakin terkenal dalam kalangan masyarakat setempat sekali gus mencerminkan bagaimana manusia menjadikan saham sebagai mata pencarian dengan membolehkan manusia mencipta kekayaan dengan sekelip mata sahaja melaluinya.
         Dalam pada itu juga, di Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti (SC) adalah badan yang dipertanggungjawabkan dalam mengawal selia pasaran saham ini. Malah, pasaran saham merupakan mekanisma terbaik kepada proses penyediaan aktiviti dalam penghasilan dana dan pelaburan jangka masa panjang ini selain ia dapat memperkasakan lagi kecairan dalam sistem kewangan bagi sesebuah syarikat tersebut. Mutakhir ini juga, pasaran saham telah mulai berkembang secara aktif dalam kalangan pelabur yang menyaksikan pelbagai variasi saham dan dana diurusniagakan mengikut kepada bentuk pasaran saham yang disertai masing-masing.
Antaranya adalah seperti, saham biasa dan keutamaan, Saham Amanah (kerajaan atau swasta), Saham Amanah Hartanah (REITs), Dana Dagangan Bursa (ETFs) dan lain-lain lagi. Bahkan, modus operandi untuk pelaburan seperti ini biasanya melibatkan empat kategori utama bagi produk-produk yang diniagakan seperti ekuiti (Saham/Unit Trust/ REITs/Index Fund/ ETFs dan sebagainya), bon dan debentur, derivatif dan juga produk berstruktur.

Zakat Saham Dan Syarat Wajibnya Terhadap Pelabur Muslim

         Berbalik kita kepada mauduk perbincangan berkenaan zakat saham ini, persoalan yang bermain di gawang minda kita sekarang, apakah syarat-syarat wajib zakat saham yang dikenakan ke atas para pelabur Muslim sekarang ini? Jawapannya ialah, zakat saham ini diwajibkan kepada para pemiliknya yang beragama Islam sahaja dengan syarat, saham yang dimiliki itu adalah milik sempurna, yakni pelabur Muslim itu mestilah mempunyai kuasa menjual dan memperoleh manfaat daripada portfolio saham ataupun pelaburan tersebut. Malah, bagi saham yang dimiliki pihak-pihak tertentu seperti pihak masjid, surau, atau dana-dana untuk maslahat am dan seumpamanya, tidak wajib zakat saham itu dikenakan ke atas saham-saham tersebut kerana saham ini dikategorikan mengikut kepentingan orang ramai dan bukannya milik persendirian.   
         Selain itu, nisab portfolio bagi sesuatu pelaburan yang dijalankan itu mestilah cukup nisabnya, iaitu mengikut kadar nilaian yang bersamaan dengan atau 85 gram emas (20 mithqal). Apabila nilai bagi pemilikan portfolio pelaburan tersebut bersamaan atau melebihi nisabnya, maka diwajibkan ke atas para pelabur untuk melaksanakan zakat saham seperti mana yang telah disyariatkan itu sementalahan, haul bagi saham dan pelaburan yang lain hendaklah genap setahun dari tempoh pemilikan portfolio pelaburan (cukup haul), barulah para pelabur Muslim diwajibkan untuk dikenakan zakat saham ke atasnya nanti. Seyogia diingatkan bahawa, saham yang diterbitkan bagi tujuan operasi perniagaan teras itu mestilah halal di sisi syarak, jika tidak, zakat saham yang dikeluarkan itu tidak akan sama sekali diterima oleh-Nya kelak.  

Pemupukan Kesedaran Kewajipan Zakat Saham Berteraskan Dalil

         Seterusnya, terdapat banyak dalil yang menerangkan tentang perihal zakat saham ini sementalahan dalil-dalil seperti ini tidak lainnya bertujuan untuk mengingatkan para pelabur akan peri pentingnya untuk kita bersama-sama berganding bahu dalam menunaikan zakat saham ini kerana sesungguhnya, mengeluarkan zakat itu adalah merupakan kaedah yang begitu signifikan dalam usaha kita menzahirkan rasa syukur terhadap Allah SWT setelah memperoleh rezeki melimpah ruah hasil daripada pelaburan saham yang kita sertai ini bersesuaian dengan pesanan Nabi Muhammad SAW berbunyi, Bayarlah zakat kekayaan kamu yang dengannya kamu memperoleh kesenangan” (Riwayat Tabrani daripada Abu Darda).
Menurut ahli-ahli fuqahak, apa yang disebutkan sebagai hasil usaha itu adalah segala apa yang diperoleh sama ada daripada dalam perut bumi ataupun di atasnya mencakupi segala rezeki yang halal seperti penternakan, perdagangan dan lain-lain lagi. Malah, semua rezeki ini wajiblah dizakatkan agar segala rezeki yang diperoleh itu dapat dibersihkan dengan keberkatan zakat yang telah ditunaikan tersebut. Dan, begitulah juga jika hendak dibandingkan dengan pelaburan saham dewasa ini, selagi mana saham itu halal, maka wajiblah dikeluarkan zakat sebagai memenuhi perintah Allah SWT ini. Hal ini diperkukuhkan lagi dengan hadis diriwayatkan daripada Abi Amru Ibnu Hammas daripada bapanya, bahawa dia berkata: Dia menjual kulit dan bekas panah daripada kulit. Kemudian Umar Ibn Khattab singgah padaku. Dia bertanya: Adakah engkau keluarkan sadaqah (zakat) hartamu? Aku menjawab: Ya Amirul Mukminin, sesungguhnya ia adalah kulit.” Umar berkata: Taksirlah kemudian keluarkan sadaqahnya.”
         Sementara itu, Ibnu Asyir (1300-1362), seorang wali tersohor pada suatu ketika dahulu pernah mengungkapkan erti sebenar kekayaan menurut kepada pandangan beliau dengan menyatakan, “kekayaan pada mulanya beerti emas dan perak; tetapi kemudian berubah pengertiannya menjadi segala barang yang disimpan dan dimiliki”. Hal ini secara izharnya telah memberikan indikator terbaik kepada kita bahawa, walaupun apa sahaja namanya, selagi mana ia adalah kekayaan, maka hendaklah dikenakan zakat ke atasnya berteraskan kepada syarat-syarat wajib yang telah ditetapkan oleh agama Islam ini amnya.
Bahkan, bagi memudahkan orang ramai, para ulama mutakhirin menjelaskan, saham sebenarnya pembuka jalan kepada terjadinya sesuatu perniagaan tersebut. Dan, jika sekiranya ada dalam kalangan pelabur zaman ini memperniagakan saham tersebut, nescaya saham itu sudah dikira sebagai barang yang telah diperdagangkan. Natijahnya, akan wujudnya pula kewajipan bagi para pelabur Muslim itu untuk mengeluarkan zakat-zakat mereka sebagaimana perkara ini bertepatan dengan hadis yang diriwayatkan Rasulullah SAW daripada Samrah, bahawa: Adalah Rasulullah SAW menyuruh kami mengeluarkan zakat daripada barang-barang yang disediakan untuk jual beli.” (Riwayat Abu Daud).
Malah, ada afdalnya jika sekiranya kita mengambil iktibar daripada pesanan yang disampaikan oleh Saidina Ali, bahawa beliau mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda: "Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya 5 dirham. Dan tidak diwajibkan mengelurkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar. Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya, diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun."

Kaedah Berkesan Dalam Memupuk Kesedaran Kewajipan Zakat Saham 

Seorang ahli perniagaan saham mengadu dirinya berasa begitu tertekan setelah menyedari bahawa, beliau tidak pernah menunaikan zakat saham selama hampir lima tahun lamanya. Mengecewakan lagi keadaan, beliau tidak pernah merasakan insaf atas perbuatannya yang melanggari syariat Islam ini walaupun dirinya sudah acap kali menerima teguran demi teguran daripada Allah SWT. Bagaimanapun, setelah perniagaan sahamnya benar-benar jatuh merudum, barulah beliau menyesali akan perbuatannya lalu memohon taubat kepada Allah SWT atas segala dosanya itu.
Begitulah antara satu analogi daripada ribuan kes yang menceritakan tentang perihal keengganan pelabur-pelabur Muslim ini untuk mengeluarkan zakat, sedangkan kewajipan menunaikan zakat itu merupakan rukun Islam ketiga yang tidak boleh dipandang enteng masyarakat Islam sejagat. Kendatipun begitu, harus diingatkan bahawa, azab yang perit itu disediakan Allah SWT bagi sesiapa yang diperintahkan untuk membayar zakat, namun mengingkari kewajipan tersebut. Firman Allah SWT berbunyi: Dan jangan sesekali orang yang bakhil dengan hartanya yang Allah SWT kurniakan. Mereka menyangka bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya, kebakhilan itu amat buruk bagi mereka. Harta yang mereka sayangi itu akan dikalungkan pada lehernya pada hari kiamat kelak. ” (Al-Imran: 180).
Berdasarkan kajian kes seperti di atas, benarlah perlu adanya beberapa strategi membina yang harus diimplementasikan di peringkat nasional khususnya melibatkan para pelabur Muslim sekalian agar dengan terlaksananya langkah sederap seperti ini, diharap mampu membangkitkan lagi gelombang kesedaran pelabur-pelabur Muslim untuk mengeluarkan zakat saham mereka kemudian hari. Malah, komitmen menyeluruh agensi-agensi yang terlibat haruslah diperkukuhkan lagi agar segala usaha untuk mengkodisifikasikan undang-undang yang lebih ketat nanti boleh dilaksanakan dengan lebih teratur amnya demi kepentingan sejagat kelak.
Lain daripada itu, penyelarasan undang-undang ini termasuklah seperti, pihak kerajaan memperkenalkan kaedah-kaedah baharu iaitu dengan mewajibkan para pelabur Muslim menghadiri kursus bersiri terlebih dahulu sebelum mereka hendak berjinak-jinak dalam pelaburan saham masa kini. Malah, tindakan secara kolaboratif ini boleh dijayakan melalui peranan yang dimainkan pihak Pusat Pungutan Zakat di setiap negeri masing-masing sementalahan, ia juga turut merupakan instrumen yang paling berkesan dalam usaha untuk menanam roh zakat yang utuh ke dalam diri setiap pelabur Muslim kontemporari agar segala bentuk kefahaman tentang kewajipan berzakat terutamanya zakat saham ini akan berjaya disampaikan kelak. Walaupun pada ghalibnya, penguatkuasaan tegas ini memang akan menerima kritikan hebat pada peringkat awalnya, tetapi lama-kelamaan, perkara ini akan menjadi relevan pula mengikut kehendak zaman kerana sesungguhnya, para pelabur mulai sedar akan tanggungjawab mereka mengeluarkan zakat pada hari-hari mendatang persis aforisme, alah bisa, tegal biasa.
Seterusnya, perlaksanaan kempen-kempen kesedaran peraturan zakat alaf baharu ini haruslah dipergiatkan lagi dalam usaha kita untuk membibitkan kesedaran golongan marhaen secara menyeluruh akan kewajipan bagi mereka menunaikan zakat saham ini khususnya dalam kalangan para pelabur Muslim sekalian sebagaimana diperintahkan Allah SWT dalam Al-Quran bermaksud,  Dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat” (Surah Al-Baqarah, ayat ke-43). Malah, jika ditelusuri, orang tua-tua juga ada berpesan, Kalau hendak bersihkan kekotoran di atas permukaan meja, ianya memerlukan air dan tualanya juga bersih”.
Sehubungan dengan itu, pasti jalan yang paling efektif dalam menyedarkan para pelabur Muslim untuk mengeluarkan zakat saham ini adalah dengan cara, pihak kerajaan melalui kerjasama bersama Pusat Pungutan Zakat di setiap negeri perlulah menyemarakkan lagi aktiviti-aktiviti dakwah yang berbentuk kempen seperti pengedaran poster-poster serta artikel-artikel yang berkaitan kepentingan menunaikan zakat kepada orang ramai, pengadaan ceramah-ceramah keagamaan bagi membicarakan tentang kepentingan menunaikan zakat saham serta kaedah-kaedah perlaksanaannya menurut perspektif Islam, penganjuran program-program santai untuk bersemuka dengan golongan-golongan korporat dan lain-lain lagi amnya.
Seyogia diingatkan bahawa, usaha-usaha murni sebegini diakui mampu mendorong para pelabur Muslim untuk mendalami rasa persamaan sebenarnya yang diajar agama Islam apatah lagi menjadikan kita untuk sentiasa cakna akan nasib sesama saudara kita yang lain sekali gus membuatkan keimanan kita itu akan menjadi lebih sempurna hari demi hari seperti mana sabda Rasulullah SAW, Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.
Rentetan itu, berusahalah kita menjauhi sifat jumud seperti katak di bawah tempurung dengan melazimi sifat keterbukaan terutamanya dalam diri para pelabur Muslim sekalian untuk bersama-sama menggembleng tenaga dalam merealisasikan aspirasi kerajaan yang sentiasa menginginkan masyarakat sedar akan kewajipan mengeluarkan zakat saham sebagaimana yang disyariatkan agama Islam ini sesuai dengan peribahasa Melayu berbunyi, tak ada gunung yang tinggi yang tak dapat didaki, tak ada lurah yang dalam yang tak dapat dituruni. 

Kesimpulan

Konklusinya, revolusi baharu dalam kaedah pemilikan harta kekayaan pada zaman ini telah menyaksikan, pelaburan saham menjadi salah satu punca utama rezeki masyarakat di segenap empat penjuru dunia, termasuklah juga di negara kita amnya. Bahkan, dimensi baru pemerolehan harta ini dikatakan semakin popular sehinggakan golongan pelabur juga digalakkan untuk bersaing sesama mereka bagi menempatkan diri dalam pelaburan saham seperti ini yang dikatakan mampu mendatangkan pulangan keuntungan yang amat lumayan dalam masa yang singkat sahaja.
Namun, dalam konteks agama Islam pula, pelabur-pelabur Muslim juga turut digalakkan untuk menyertai pelaburan saham ini selagi mana ia halal di sisi syarak dengan syarat, mereka sentiasa terikat dengan kewajipan mengeluarkan zakat saham seperti mana yang telah diperintahkan Allah SWT dalam banyak dalil serta hadis-hadis yang membahaskan akan kewajipan menunaikan zakat saham ini selain perkara ini juga turut disahkan sendiri oleh Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid.
Menyedari hakikat inilah, pihak kerajaan melalui kerjasama Pusat Pungutan Zakat sentiasa mencari resepi terbaik dalam mengimarahkan lagi pelbagai aktiviti serta kempen ke arah memberikan kefahaman sepenuhnya kepada para pelabur Muslim sekalian terutamanya berkaitan dengan kesedaran akan kewajipan menunaikan zakat saham ini kerana jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Malah, diharapkan agar, para pelabur Muslim marcapada akan sentiasa mengambil berat akan perkara ini dan menjadikan zakat saham ini sebagai salah satu cara untuk mereka menyucikan diri daripada sifat-sifat mazmumah seperti sifat kedekut dan sebagainya, barulah hidup ini akan sentiasa diberkati oleh-Nya kelak.
Dengan membayar zakat, beerti harta benda kita akan dikelilingi dengan dinding Illahi, yang akan melindunginya.

(Petikan Sabda Nabi Muhammad SAW)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...