AkuSuffianFauzi

Nuffnang Adds

Follow My Facebook, Twitter, Instagram

 Add Me Follow Me Follow Me

Thursday 11 September 2014

Budaya Inovatif Dan Idea Kreatif Penjawat Awam Sebagai Wadah PemapananTransformasi Ekonomi Negara



Dewasa ini, inovasi  atau cetusan idea kreatif dan kritis dilihat menjadi faktor perdana yang mampu mencanaikan kreativiti dan produktiviti sistem penyampaian perkhidmatan tersebut khususnya dalam sektor awam. Secara umumnya, skop bagi budaya inovasi ini amatlah luas yang boleh merangkumi teknologi, prosedur kerja, sistem, proses, perkhidmatan, produk dan sebagainya. Malah, sejak kebelakangan ini juga, pendekatan ke arah inovatif dan kreatif amatlah diperlukan dalam menambahbaikan tahap kecekapan, keefisienan dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan yang dilihat turut selari dengan  harapan rakyat marhaen yang sentiasa dahagakan perkhidmatan terbaik yang ingin ditunjukkan oleh pihak kerajaan.

Oleh hal yang demikian, setelah meneliti dan mengkaji hingga peringkat akar umbi, maka segala persoalan dan pendapat yang menyatakan bahawa budaya inovasi dan idea-idea kreatif perkhidmatan awam mampu menjana dan merangsang transformasi ekonomi negara yang mampan menjelang tahun 2020 akan dihuraikan dengan lebih terperinci lagi demi kebaikan bersama kerana kalau baik buat teladan, kalu tak baik buat sempadan.

Budaya inovasi dan kreativiti pada umumnya adalah merupakan transisi terbaik bagi sektor awam dalam membuka lembaran baru kepada penyediaan perkhidmatan yang cepat, tangkas, dan berkesan selain mampu meningkatkan dan memartabatkan lagi daya saing negara di persada dunia sekali gus dapat melahirkan prosedur kerja yang kemas, selaras dan cekap setiap masa. Bahkan, perkara ini secara tidak langsung dapat menutup ruang dan peluang kepada berlakunya rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam setiap pengurusan sesebuah organisasi kerajaan itu amnya.

Pada ghalibnya, apa sahaja makanisme yang dirancang kerajaan dalam meningkatkan prestasi dan kualiti perkhidmatan bagi memenuhi keperluan serta kehendak pelanggan atau rakyat, faktor utama yang menjadi kayu ukur kepada kejayaan pelan transformasi yang dirancang ini hanyalah bergantung kepada sikap anggota perkhidmatan itu sendiri yang mahu mengubah diri mereka ke arah yang lebih baik kerana benarlah firman Allah dalam Surah Al-Arad ayat ke-11 yang berbunyi, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehinggalah kaum itu mengubah nasib mereka sendiri.

Hal ini turut mangli dijelaskan oleh Perdana Menteri, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapannya pada majlis Perdana Perkhidmatan Awam Kesebelas (MAPPA XI ) antara yang lainnya menyebut, mahu tidak mahu, setiap daripada penjawat awam mestilah berfikiran di luar kotak fikiran dalam mengelakkan budaya ‘automation’ menjadi salah satu hakikat kehidupan dalam sektor awam. Malah, beliau turut menjelaskan bahawa, kita hendaklah sentiasa berfikiran kritis dan konstruktif dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah dengan mencari penyelesaian kreatif dan inovatif di luar kelaziman seseorang itu selama mana mereka berkhidmat dalam perkhidmatan awam tersebut.

Selain itu, sektor awam perlulah menjadi pemangkin dan uswah terbaik kepada perkembangan yang ditunjukkan oleh sektor swasta. Hal ini bertujuan untuk memastikan ekonomi negara berada dalam landasan yang sebetulnya bagi memenuhi aspirasi untuk menjadikan negara Malaysia sebagai negara yang maju dan berpendapatan tinggi selaras dengan misi kudsi Wawasan 2020 yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 28 Februari 1991 itu.

Justeru, aspek budaya kerja berprestasi tinggi perlulah ditekankan sepenuhnya dalam perkhidmatan awam sepanjang masa. Antaranya adalah menerusi penciptaan kreativiti dan inovasi dalam memastikan proses urusan kerja seharian menjadi lebih tepat, mudah dan cepat amnya. Selain itu juga, berusahalah kita untuk mengelakkan diri daripada terwujudnya ‘Napoleon Kecil’ dalam sesebuah organisasi kerana perkara ini akan menjadi faktor penghalang yang utama kepada proses pemikiran kreatif dan inovatif yang ingin diwujudkan dalam setiap organisasi perkhidmatan awam. Malahan, sistem dan prosedur kerja yang tidak disertai dengan elemen-elemen inovasi akan menyebabkan perkhidmatan awam berada di tahap lama dan terus kekal tanpa sebarang perubahan yang membina ke arah sistem perkhidmatan yang terbaik sebagaimana yang telah diharap-harapakan oleh pihak kerajaan selama ini kerana perkhidmatan yang buruk ditunjukkan oleh seseorang itu akan melahirkan stigma negatif orang awam terhadap kualiti perkhidmatan pada masa yang akan datang.

Lazimnya, apabila suasana kreatif dan inovasi tidak dapat diwujudkan dalam setiap pengurusan organisasi perkhidmatan awam, pekerja kontemporari akan berasa sukar untuk melahirkan pendapat dan menyumbang idea serta pemikiran mereka kepada setiap organisasi masing-masing. Masakan tidak, ketua dan majikan yang terlalu mengamalkan sistem autokratik akan menyebabkan pekerja bawahan berasakan diri mereka tidak pernah dihargai apabila mereka melontarkan sesuatu idea atau pendapat dalam usaha penambahbaikan sistem penyampaian organisasi tersebut. Perkara ini perlulah dielakkan sama sekali kerana idea inovatif dan kreatif boleh terhasil tanpa mengira pangkat atau kedudukan walaupun daripada pekerja sokongan sekalipun.  

Dalam kesibukan kita menongkah arus globalisasi yang penuh dengan cabaran ini, masalah birokrasi atau sistem pemerintahan yang dikendalikan oleh pegawai-pegawai (yang tidak dipilih oleh rakyat) perlulah dielakkan kerana perkara ini akan menyebabkan proses pembentukan persekitaran kreatif dalam perkhidmatan awam tidak akan berlaku sama sekali selain akan mendatangkan kesan negatif kepada sesebuah organisasi tersebut. Ironinya, ruang untuk berkreatif juga tidak akan wujud jika sekiranya suasana dan persekitaran pekerjaan itu sangat mengikut rutin, protokol dan prosedur kerja yang terlampau ketat yang mampu membunuh kreativiti seseorang pekerja tersebut. Andaikan perkara ini berlaku dalam suasana perkhidmatan sektor awam hari ini, maka segala idea atau pendapat yang baik mana sekali pun akan terus melalui proses lama sebelum diterima di peringkat atasan.

Tamsilnya, dalam sesebuah jabatan atau organisasi mutakhir ini, mungkin ada di antara para pegawai atau kakitangan serta pekerja-pekerja sokongan yang mempunyai banyak idea kreatif dan cadangan yang kontruktif yang mahu dilontarkan kepada pihak pengurusan organisasi. Namun, apa yang malangnya adalah, idea itu terus terkubur dan mati begitu sahaja dek tertutupnya bagi mereka ruang dan peluang untuk menyampaikan idea disebabkan pelbagai faktor yang menghalang. Contohnya, faktor sikap, budaya kerja, kedangkalan pengetahuan, politik pejabat, sikap mengampu, takut kepada kritikan, mengelak risiko dan kesilapan, gaya pengurusan ketua jabatan atau ketua yang terlalu autokritik serta masalah komunikasi dalam jabatan atau organisasi yang telah menyebabkan terkuburnya idea-idea yang bernas itu dalam sesebuah organisasi. Akibatnya, sesebuah organisasi tersebut akan terus berada kekal di takuk lama sepanjang masa.   

Kesimpulannya, perkhidmatan awam perlulah lebih kreatif dan inovatif dalam merancakkan lagi pelan dan program transformasi ekonomi negara ke arah pencapaian ekonomi negara berpendapatan tinggi yang lebih seimbang dan mantap selari dengan sasaran pendapatan per kapita sebanyak AS$15,000-AS$20,000 yang ingin dicapai menjelang tahun 2020.  Sesungguhnya, memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa, pihak pengurusan jabatan memainkan peranan yang amat signifikan dalam usaha untuk memupuk budaya kreativiti dan inovasi dalam sesebuah jabatan tersebut. Pengisytiharan tahun 2010 sebagai tahun inovasi contohnya adalah merupakan batu loncatan kepada lahirnya usaha-usaha yang membina ke arah kualiti perkhidmatan yang terbaik di samping bertujuan untuk meningkatkan lagi kesedaran dan memupuk budaya inovasi perkhidmatan awam ke arah penghasilan kekayaan, penjanaan ilmu yang menyeluruh demi kesejahteraan sejagat.

Apa yang paling penting adalah, sinergi daripada semua pihak perlulah dipupuk umpama sakit sama mengaduh dan luka sama menyiuk bagi membentuk suatu anjakan paradigma yang menjamin kepada kelangsungan kecemerlangan perkhidmatan awam yang bebas daripada masalah birokrasi yang menekan demi kepentingan semua pihak amnya. Biarlah matahari terus bersinar, biarlah pepohon terus menghijau dan biarlah sektor awam dalam negara ini terus gemilang dalam mengharungi persekitaran ekonomi yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini. Rentetan itu, berusahalah kita dalam menjauhi sifat jumud seperti katak di bawah tempurung dengan melazimi sifat keterbukaan tidak kiralah apa sahaja jawatan anda dalam sesebuah organisasi tersebut untuk kita bersama-sama berganding bahu dalam merealisasikan impian dan harapan kerajaan yang sentiasa menginginkan perkhidmatan awam berada pada landasan yang sebetulnya dalam setiap aspek perkhidmatan kerana perkara ini persis dengan peribahsa Melayu yang berbunyi, tak ada gunung yang tinggi yang tak dapat didaki, tak ada lurah yang dalam yang tak dapat dituruni. Fikir-fikirkanlah.

“Kejayaan agenda transformasi ini pastinya menuntut supaya perkhidmatan awam beralih dari paradigma lama bagi membentuk budaya baru yang mengutamakan inovasi dan penciptaan serta pemerkasaan intelektual
dan profesionalisme.”
(Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan)











1199 Patah Perkataan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...