AkuSuffianFauzi

Nuffnang Adds

Follow My Facebook, Twitter, Instagram

 Add Me Follow Me Follow Me

Thursday 11 September 2014

SURUHAN MEMBENTUK KERAJAAN YANG ADIL: ULASAN DARIPADA PETIKAN SURAH AN-NISA’ AYAT KE-58.



Masihkah kita ingat akan kemelut yang terjadi di Timur Tengah terutama di Mesir dan Tunisia sejak akhir-akhir ini yang telah terjadi akibat daripada  kerajaan yang menaungi rakyatnya sudah tidak lagi berkelakuan baik atau berakhlak mulia. Hal ini disebabkan keadaan pemerintah di kedua-dua negara ini yang diberitakan bersifat begitu menekan, menindas dan menzalimi rakyatnya sendiri tanpa berlaku adil terhadap semua rakyat. Akibatnya, rakyat yang sepatutnya mengasihi kerajaan sudah bertukar kepada memusuhi kerajaan kerana raja adil raja disembah, raja tak adil raja disanggah.

Peristiwa di atas adalah antara dua kes dalam seribu contoh  yang menjadi isu terhadap ketidakadilan dalam mentadbir sesebuah kerajaan. Malah, keadilan  dan rasa amanah menjadi perkara pertama dalam proses pembentukan kerajaan yang adil berdasarkan firman Allah dalam Quran surah An-Nisa’ ayat ke-58 berbunyi, “Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil.Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat”.

Mengikut kepada mafhum petikan surah ini, ayat ini ditujukan kepada golongan pemerintah kerana golongan ini merupakan orang yang banyak menjatuhkan keputusan kepada rakyat jelata demi menzahirkan tuntutan berlaku adil kepada semua untuk membentuk kerajaan yang berteraskan keadilan kepada semua pihak tidak kira agama, bangsa, dan warna kulit bak kata peribahasa, “seperti bergantung pada rambut sehelai”. 

Tambahan pula, mengikut fakta daripada ilmuan Islam mengatakan bahawa negara yang diperintah oleh kerajaan yang berpaksikan keadilan dan bertunjangkan konsep amanah dalam melaksanakan tanggungjawab sudah pasti menjamin kestabilan dan keselamatan negara yang diperintah. Hal ini diperkukuhkan lagi dengan maksud keadilan dalam petikan ayat ini berkisar tentang tuntutan  kepada golongan pemerintah dalam memikul tanggungjawab dengan penuh rasa amanah demi membentuk negara yang adil mencakupi segenap aspek.

Namun, jika sifat ini dipandang enteng oleh kerajaan khususnya golongan pemerintah, maka impian membentuk kerajaan yang adil dalam sesebuah negara itu hanya akan tinggal angan-angan sahaja kerana ketidakadilan sesetengah golongan pemerintah yang bersikap bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Mereka hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan rakyat jelata dengan membolot harta rakyat amnya. Hal inilah yang dikatakan peri pentingnya penghayatan amanah dalam sesebuah kerajaan demi membentuk negara yang adil dan saksama

Mari kita alihkan skop pemikiran kita kepada kisah di sebalik turunnya ayat ini. Menurut kepada Ibnu Kathir, maka beliau menjelaskan bahawa selepas pembukaan kota Mekah pada tahun 8H, Rasulullah telah meminta kunci untuk membuka pintu Ka’bah dengan Usman bin Thalhah. Setelah masuk, baginda pun keluar dari Ka’bah itu lalu membacakan petikan daripada surah An-nisa’ ayat ke-58 ini yang berbunyi, “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikannya”. 

Selepas itu, Usman bin Thalhah dipanggil oleh baginda lalu baginda bersabda kepada beliau yang berbunyi, “Ambillah kunci ini wahai Bani Thalhah dan ianya akan kekal selama-lamanya di tangan kamu, tidak ada orang yang mengambilnya daripada kamu kecuali orang zalim”. Munurut kenyataan daripada ramai ulama’ tafsir, turunnya petikan surah ini ditujukan kepada Usman, maka dengan sebab itulah, Rasulullah SAW menyerahkan kunci itu kembali kepada beliau. 

Menurut sejarah, Usman tidak mempunyai anak. Setelah wafatnya Usman pada tahun 42H, maka anak kunci itu diwariskan kepada sepupu Usman yang bernama Syaibah bin Usman bin Abi Thalhah. Dan sampailah sekarang, kunci itu berada telah diwarisi secara turun-temurun kepada anak-anak Syaibah dan dijamin kekal hingga Hari Kiamat yang dikatakan salah satu daripada mukjizat Rasulullah. Jadi, benarlah sabda Rasulullah  berbunyi, “Kekal selama-lamanya di tangan kamu” yang jelas membuktikan bahawa keturunan Abu Thalhah akan mewarisi kunci itu dan dijamin kekal hingga Hari Pembalasan.

Maka, daripada kisah di sebalik turunnya ayat ini, kita dapat simpulkan bahawa amanah merupakan salah satu perkara utama dalam menjamin kelangsungan sesuatu perkara yang diamanahkan itu terjaga dengan sebaik-baiknya walaupun berlakunya peredaran zaman dan perubahan waktu dalam jangka masa yang panjang. Orang yang memegang amanah sebenarnya memikul tanggungjawab yang berat bersesuaian dengan mutiara kata berbunyi, ‘Yang berat adalah memegang amanah, manakala yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia’.

Mari kita lensakan skop pemikiran kita dengan mengkaji dengan sedalam-dalamnya berkenaan tiga perkara pokok yang boleh dipetik dalam petikan ayat daripada surah ini iaitu konsep keadilan dan amanah yang apabila diadunkan semua ini akan melahirkan rasa tanggungjawab terhadap perkara yang sedang kita lakukan sama ada hal yang berkaitan keduniaan mahupun sebaliknya.  Pertamanya adalah konsep amanah. Amanah dari segi bahasa adalah berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud tenteram, aman, terselamat dan harmoni. Manakala, dari segi nilai dan akhlak, amanah bermaksud menghargai kepercayaan orang lain terhadap diri seseorang dengan melaksanankan tuntutan yang terdapat dalam kepercayaan itu. Malah, menurut riwayat Ahmad ada mengatakan bahawa, “Tiada iman pada orang yang tidak beramanah”. Dalam konteks pembentukan kerajaan yang adil, amanah  diistilahkan  sebagai  tidak  rasuah  atau  menyalahguna kuasa, mengutamakan kepentingan diri, keluarga atau kroni melebihi maslahat rakyat dan sebagainya.

Selanjutnya daripada petikan surah An-Nisa’ ini menjelaskan konsep keadilan. Mengikut kepada erti keadilan dari segi bahasa adalah sama rata di antara dua pihak. Manakala, mengikut makna yang diterbitkan dari segi istilah mengikut syariat Islam ialah meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Petikan daripada surah An-Nisa ayat ke-58 ini jelas terbukti peri pentingnya keadilan di dalam Islam mengikut daripada perintah Allah berbunyi, ‘hendaklah kamu hukum dengan keadilan’. Di sini, dapatlah juga kita faham bahawa apa sahaja yang kita lakukan sama ada orang atau barang atau benda atau perkara, sama ada yang bersifat maddi(material) mahupun bersifat maknawi atau rohani, jika dapat diletakkan pada tempatnya, inilah yang dikatakan adil. Sudah semestinya adil yang dimaksudkan ini apabila dipadukan dengan pembentukan kerajaan adalah sesuatu perbuatan yang tidak zalim atau berat sebelah apabila menetapkan hukum atau memberi bantuan kepada rakyat jelata, tidak kira penyokong atau bukan penyokong kerajaan. Kerajaan yang membeza-bezakan bantuan daripada segi status ini tidak ubah seperti prinsip kerajaan komunis pada zaman dahulu kala. Ketidakadilan ini tidak ubah seperti peribahasa Melayu yang berbunyi, ‘tiba di dada dibusungkan, tiba di perut dikempiskan’.

Lantaran itu, maka terbitlah perkataan tanggungjawab yang berkait rapat dengan adunan bersama rencah konsep keadilan dan amanah. Tanggungjawab merupakan salah satu amanah yang sangat berat dan hanya layak dipikul oleh insan-insan yang  memahami dengan sepenuhnya akan maksud tanggungjawab yang sebenar. Bukannya insan yang sekadar melepaskan batuk di tangga malah inginkan tanggungjawab tersebut semata-mata untuk mendapat populariti yang tidak seberapa bagai dalam dua tengah tiga ketika menjalankan tanggungjawab.

Secara semulajadinya, setiap manusia mempunyai tanggungjawab dan amanah tersendiri. Oleh itu, berusahalah untuk menerima amanah tersebut dengan sebaik-baiknya. Hal ini kerana setiap amanah yang diberikan merupakan kepercayaan orang yang memilih anda. Mereka percaya bahawa anda sememangnya layak untuk menunaikan amanah tersebut.

Mari kita luaskan skop pemikiran kita terhadap aplikasi yang boleh  kita amalkan khususnya golongan pemerintah melalui terjemahan petikan daripada ayat surah An-Nisa’ ini dalam menangkap maksud sebenar ayat yang diturunkan kepada kita semua dalam menuntut kerajaan yang adil dan amanah menurut syariat Islam. Sebelum itu, elok kiranya kita tumpukan terlebih dahulu akan  maksud sebenar kerajaan yang adil mengikut syariat Islam. Kerajaan yang adil akan mempastikan setiap rakyat terhindar daripada sebarang bentuk penganiyaan dan kezaliman. Manakala, lahirlah pula konsep kerajaan berkebajikan yang semestinya bersifat pemurah dan pengasih kepada rakyatnya. Kebajikan kerajaan tergambar melalui keutamaannya dalam dasar-dasar pembangunan dan pentadbirannya sesuai dengan kehendak tuntutan ayat Quran Surah An-Nisa ayat ke-58 ini. Lantaran itu, benarlah apa yang dikatakan kerajaan yang adil akan sentiasa mengutamakan rakyat bawahan yang berada dalam keadaan yang daif di samping mengalakkan kemajuan golongan pertengahan dan tinggi.

Tamsilnya, kerajaan yang adil akan sentiasa bersama rakyat dan kekal dengan sikap dan sifat tegas mereka dalam menggubal dasar pentadbiran kerajaan persekutuan demi mempastikan hak rakyat dibahagikan sama rata seperti kata peribahasa, “datar saja lurah dengan bukit” tanpa perlu adanya sebarang rasuah dan unsur riba dalam pentadbiran. Sebagai contoh, kerajaan menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi, sumber makanan yang meluas dan konsep mampu milik diamalkan untuk semua peringkat tanpa perlunya ada harga keperluan asas yang tinggi bagai mencekik darah rakyat dengan ditambah pula kos taraf hidup yang semakin bertambah, dan penyediaan kemudahan penginapan mampu milik serta gaji minima yang sesuai dengan peredaran masa yang secara tidak langsung menjamin kesenangan dan kebahagiaan hidup rakyat sejagat. Tambahan lagi, rakyat di bawah pimpinan kerajaan yang mengamalkan konsep negara berkebajikan yang diambil daripada konsep kerajaan yang adil akan sentiasa berada dalam keadaan yang tenteram, damai dan aman kerana keyakinan mereka terhadap kemurahan dan sikap mengambil berat kerajaan yang memimpin mereka. Jelaslah, kerajaan yang adil akan membawa 1001 manfaat kepada kita semua bertepatan dengan perintah Allah yang menegaskan kepada pemimpin untuk membina kerajaan yang berteraskan keadilan demi menyahut tuntutan menuntut kerajaan adil berdasarkan makna yang terperinci di sebalik ayat ke-58 surah An-Nisa’ ini.

Mari kita lebarkan sayap pemikiran kita terhadap faktor utama terhadap kebangkitan rakyat Timur Tengah yang menentang kerajaan dan beberapa ciri negara yang mengamalkan konsep keadilan melibatkan kerajaan yang memerintah . Berbalik kepada isu Timur Tengah yang menjadi tajuk utama di dada-dada akhbar sejak akhir-akhir ini, persoalan yang bermain di fikiran kita sekarang, apakah punca sebenar mereka memberontak menentang kerajaan sedangkan kita dituntut menghormati dan menyanjung kerajaan yang memimpin kita? Jawapannya ialah sikap kerajaan yang tidak menghiraukan nasib rakyat jelata di bawah pemerintahan mereka. Menurut fakta ilmuan penganalisis politik antarabangsa termasuk di Timur Tengah jelas mengatakan bahawa mereka memberontak disebabkan kecuaian kerajaan mereka memberikan peluang pekerjaan yang saksama, kemudahan pendidikan yang selesa, kebajikan perumahan yang wajar serta penglibatan terbuka dalam penyataan pendapat dan pembangunan negara. Rakyat merasakan diri mereka dipermainkan dan tidak dihormati oleh kerajaan sendiri malah lebih teruk kerana merasakan mereka terhina berada dalam negara sendiri. Ternyata, sesebuah kerajaan yang tidak berakhlak seperti ini akan dibenci oleh rakyat sejagat.

Seterusnya, negara yang adil memang dituntut oleh Islam bersesuaian dengan perintah dalam surah An-Nisa’ ayat ke-58 itu. Konsep negara berkebajikan juga boleh diguna pakai dalam mencari keadilan memimpin kerajaan. Lantaran itu, beberapa syarat wajib telah ditetapkan demi mengapai impian membentuk negara yang adil berteraskan contoh kepada prinsip negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh Parti Islam Se-Malaysia(PAS). Antara syarat-syaratnya adalah negara mestilah ditadbir oleh pemerintah yang berintegriti atau beriman dan juga rakyat yang berintegriti. Pembaziran duit rakyat mesti dielakkan demi menggambarkan pemimpin yang berintegriti. Seterusnya, negara berkebajikan mestilah bercirikan kerajaan yang wajib memberi pertolongan kepada rakyat yang memerlukan secara adil. Akhirnya, negara berkebajikan menekankan ciri kepimpinan yang beriman, berakhlak, menepati janji dan adil untuk semua. Hal inilah yang menjadi tuntutan utama keadilan dan konsep amanah kepada golongan pemerintah demi kebaikan seluruh pihak. Tambahan lagi, Islam mewajibkan setiap golongan pemimpin sentiasa berjuang ke arah penambahbaikan taraf hidup rakyat demi kemaslahatan rakyat di bawah pimpinan mereka. Hal ini kerana, golongan pemerintah yang berjuang membentuk negara yang adil segenap aspek akan sentiasa bersifat produktif, bermoral bersih dan amanah bersesuaian dengan sabda Nabi SAW, “Peniaga-peniaga yang amanah dan jujur akan dibangkitkan bersama-sama dengan orang-orang yang mati syahid di hari kiamat nanti”.

Secara tuntasnya, kita sebagai umat Islam boleh mengutip beberapa pengajaran daripada petikan Quran surah An-Nisa ayat ke-58 ini dan segala ilmu yang kita perolehi ini mungkin boleh diguna pakai dalam kehidupan seharian kita sekalian dan diamalkan untuk kesejahteraan dan kebaikan bersama khususnya mereka yang bergelar pemerintah dalam membentuk negara yang adil, telus dan amanah daripada segenap aspek. Imam Ghazali pernah berkata, ‘Ilmu tanpa amal adalah gila dan pada masa yang sama, amalan tanpa ilmu merupakan suatu amalan yang tidak akan berlaku dan sia- sia’. 

Antara pengajarannya adalah rakyat sepatutnya sedar akan peri pentingnya kerajaan yang adil di bawah konsep ‘Negara Berkebajikan’ yang merupakan salah satu contoh dan model kepada usaha pembentukan kerajaan yang adil sebagaimana yang dituntut dalam Islam bertunjangkan makna di sebalik ayat Quran surah An-Nisa’ ayat ke-58 itu. Negara yang adil lebih besar dan luas kerangkanya dalam meliputi hak rakyat untuk dilayan sama adil, agihan ekonomi yang adil, hak berpolitik secara bebas, keperluan sosial yang wajib dipenuhi, pemimpin dan rakyat yang berintegriti dan seterusnya membentuk kerajaan Malaysia yang sejahtera dalam semua aspek. Sebagai khalifah di bumi milik Allah ini, kita tidak terlepas daripada memerlukan nasihat, dan nasihat yang terbaik buat kita adalah datang daripada Allah(Al-Quran) dan Rasulullah(Al-Sunnah). Maka, jelaslah sifat amanah amat dituntut dalam Islam dan merupakan sifat yang disukai oleh Allah yang mampu membawa kepada pembentukan akidah  dan takwa dalam usaha membentuk negara yang adil berteraskan Quran dan Sunnah.


1952 Patah Perkataan.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...